Cineasternas gala nr1

 
 
 
Inatt är det återigen dags för Oscarsgala. Det är egentligen bara USA:s (eller t.o.m. Hollywoods) egen filmgala, men det har nästan blivit hela världens. Showen brukar vara fantastisk och inte sällan politisk. Det skulle inte förvåna mig om Trump får en känga i natt. 
 
Så till nomineringarna. 2014 var ett fantastiskt filmår. 2015 var lite av ett mellanår. 2016 var återigen riktigt bra, men inte fantastiskt. 
 
De nominerade till bästa film är:
 
Arrival - magiskt bra och smart film, som jag hoppas vinner men som nog inte gör det tyvärr 
 
Manchester by the Sea - otroligt starkt drama. Kan mycket väl vinna 
 
Moonlight - otroligt snygg film. En outsider
 
Hidden Figures - Fin och snäll. Vinner inte 
 
Fences - Har jag ännu inte sett. Är inte favorittippad
 
Hell or High Water - Också missat. Känns intressant
 
Lion - berörde mig mycket, men räcker inte till
 
Hacksaw Ridge - Mycket bra, men antagligen för blodig o kristen för seger
 
La la land - Den stora favoriten. En mycket bra film. Känns OK om den vinner
 
 
 
 
Bästa kvinnliga huvudroll:
 
Meryl Streep - Florence Foster Jenkins
Emma Stone - La la land
Natalie Portman - Jackie
Isabelle Huppert - Loving
Ruth Negga - Elle
 
Makalöst att Streep är nominerad igen och hon gjorde en grym insats, men jag tror inte hon vinner. Emma Stone har gjort många bra roller och borde vunnit tidigare. Jag tycker inte hon ska vinna i år, men tror hon tar det. 
 
Bästa manliga huvudroll:
 
Denzel Whasington - Fences
Andrew Garfield - Hacksaw Ridge
Ryan Gosling - La la land
Viggo Mortensen - Captain Fantastic
Casey Affleck - Manchester by the Sea
 
Jag har sett alla filmerna utom en här och Casey Allfleck bör gå segrande ur detta gäng. 
 
Bästa kvinnliga biroll:
 
Viola Davies - Fences
Naomie Harris - Moonlight
Nicole Kidman - Lion
Octavia Spencer - Hidden Figures
Michelle Williams - Manchester by the Sea
 
Naomie Harris är otroligt bra i Moonlight och bör vinna det här. Michelle Williams är med för kort o Octavia Spencer har gjort bättre. Viola Davies sägs vara största utmanaren. 
 
Bästa manliga biroll:
 
Mahershala Ali - Moonlight
Jeff Bridges - Hell or high water
Dev Patel - Lion
Lucas Hedges - Manchester by the Sea
Michael Shannon - Noctural Animals
 
Ali är fin i Moonlight, Shannon är urbra i Noctural Animals, men jag hoppas på Dev Patel. 
 
 
 
Bästa animerade film:
 
Moana
Zootopia 
Kubo and the two strings
the red turtle
My life as a Zuchini
 
Tuff kategori i år, men jag tycker Zootopia är bäst! 
 
Bästa ickeengelskspråkiga film:
 
Toni Erdmann
the Salesman
Tanna
Under sandet
En man som heter Ove
 
En av de roligaste kategorierna där oftast de bästa o mest vågade filmerna återfinns. Jag har bara sett två. Toni Erdmann är en galen film som många tippat, men the Salesman är kanske ännu troligare. Jag har inte sett den, men Ashgar Faradi har vunnit förr och det känns helt rätt med en iransk vinnare. Faradi får inte ens komma till galan pga inreseförbudet. Allra roligast vore det förstås om vår egen underbara Ove fick vinna. Det är stort bara att den är en av fem och jag tror inte den vinner. Danmarks bidrag känns också spännande. 
 
Sedan finns det en hel hög priser till. Jag tror och hoppas att Arrival tar en del tekniska priser. Arrival bör vinna för musik och kostym. Moonlight kan ta foto. 
Andreas Johansson
2017-02-26 @ 22:58:30

2015 var det bästa filmåret på 2000-talet. Alla år som har en Star Wars film är ett bra år ;).
Jag hoppas Hacksaw Ridge vinner, men har iofs inte sett de andra så ska väl hålla tyst egentligen :).

Emil Andersson
2017-02-28 @ 02:40:54

Moonlight, Hacksaw Ridge, Arrival och Lion är dem ända filmerna jag hunnit se och för mig var helt klart favoriten Arrival då jag älskar den typen av film, interstellar är ju också ett mästerverk enligt mig. Alltid kul att läsa din blogg! :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

femhundra filmtips

de 500 bästa filmerna genom tiderna och lite till (tips: om du vill gå igenom listan klicka på kategorin "topplistan" och ta dig från början till slut eller "den uppdaterade topplistan" för en aktuell lista)

RSS 2.0