Den vedervärdige mannen i Chile

 
Colonia
 
 
En brittisk flygvärdinna och en tysk fotograf dras in i militärkuppen i Chile 1973. Eftersom Daniel (fotografen)  öppet stöttat president Allende är han en nationsfiende och tas till ett mystiskt läger i skogen. Lägret är en kombination av tortyrkammare för Pinochet och en extrem sekt/klosterverksamhet driven av tysken Paul Schäfer, vars samarbete med Chiles militärdiktatur genererar vapen för dem och ger honom fria händer. Lena (flygvärdinnan) inser att om hon ska kunna finna sin älskade igen måste hon gå med i sekten. Men hon vet inte vad hon ger sig in på...  
 
Colonia Dignidad var en ökänd plats i Chile och dess förfärliga verksamhet fortskred i nästan 40 år innan den avslöjades. Militärdiktaturen har inte ställts till svars, men Paul Schäfer blev iaf dömd till 33 års fängelse. I lägret fanns två delar. En del där militären fängslade regimfiender och torterade dem, en del som var ett arbetskloster där kvinnor, män och barn hölls åtskilda. Schäfer ledde sekten brutalt och framförallt kvinnorna straffades hårt för sina "synder". Generellt verkar han ha sett på kvinnor som horor och brutal misshandel hörde till vardagen. Det allra värsta var nog ändå hans lilla gosskör som han ständigt förgrep sig på.
 
Den här filmen är riktigt bra. Det är otrevligt och spännande. Michael Nyqvist gör sig riktigt bra som den äckliga sektledaren och det är lika sorgligt som vanligt att se hur vissa människor kan förskansa sig makt i religionens namn och hur brutalt man kan missbruka och missförstå kärleksbudskapet. Emma Watson är en personlig favorit. Hon har inte gjort så mycket film sedan Harry Potter och hon gjorde inga filmer vid sidan av då. Hon väljer mao med omsorg. Daniel Brühl slog igenom med underbara "Goodbye Lenin" och fick sitt internationella genombrott med "Inglourius Basterds". Nu är han med i det mesta och sköter sig utomordentligt.
 
Klarar Bechdeltestet
 
4/5 (7/10) och plats 450 till detta gastkramande och hjärtskärande drama
 
 

the ones with powers protects those without?

X-men - Apocalypse
 
 
 
En uråldrig kraft väcks till liv i Egypten, en gudaliknande mutant som både kan absorbera och förstärka andra homo sapiens superiors krafter. Sviken och besviken bestämmer sig En Sabah Nur genast för att denna värld behöver krossas, för att byggas upp och styras av de starka. Han väljer ut fyra "apokalyptiska ryttare" bland mutanter som också känner sig svikna av mänskligheten. Magneto, som just upplevt ännu mer sorg och död, blir en av dem. Nu hotas hela världen och världen behöver X-men...
 
 
 
Länge fanns bara Batman och Superman på vita duken. Nu har filmscenen fullständigt exploderat och kanske t.o.m. blivit övermättad. Därför har de första filmerna i genren satt extra kärleksspår i mig; nämligen X-men och Spiderman. Jag tycker också de har ett djup som många superhjältefilmer saknar. Nu är detta sjätte X-menrullen och kvalitén har gått ner något, men Bryan Singer har regisserat och jag älskar fortfarande konceptet. X-men har något som saknas i flera andra filmer i genren, ett utanförskap, en gemenskap och tunga splittringar. Mutanterna har svårt att passa in. De gör folk rädda och många gånger leder detta till självuppfyllande profetior där de hamnar på fel sida lagen (I de senaste Avengers och Batmanfilmerna har man dragit in det perspektivet, men här är det en grundförutsättning). Jag gillar fortfarande de gamla filmerna, med gamla gardet, mer. Men det nya gänget, som egentligen är samma fast i unga år, har satt sig fint. Bäst i den här filmen är introduktionen av Jean Grey, spelad av Game of Thrones-stjärnan Sophie Turner. Men Fassbenders Magneto och den suveränt roliga QuickSilver (Evan Peters) är inte långt efter. 
 
Totalt sett är det en bra film med bra karaktärer, men den där riktiga spänningen och djupet i konflikten saknas. Tycker man borde byggt upp och mörkat ner filmens bad guy en hel del, liksom hans ryttare. 
 
 
En riktigt, riktigt stark 3/5 (6/10) och plats 397 på den uppdaterade topplistan

I ögonen på Saul

Son of Saul
 
 
Det luktar starkt av rök, gas och lik. Värmen, svetten, stressen och också ljuden av panikslagna människor som inser att de är på väg att dö, har han motvilligt vant sig vid. Saul är en ungersk jude som tvingats till det omänskliga arbetet med att sortera kläder och frakta lik i Birkenau. Hoppet om överlevnad är det enda som driver honom tills den dagen han plötsligt upptäcker sin son bland de nygasade...
 
Vi har sett fruktansvärda filmer från dödslägren förr, men aldrig på det här sättet. Kameran är aldrig mer än en halvmeter från Saul och ofta är vi inne i hans ögon. Vi får ingen översikt, ingen helhetsbild, utan istället en otroligt nära känsla av ångest, förvirring, spänning och rädsla. Med få repliker och ett minimalistiskt minspel får vi en stark och annorlunda filmupplevelse.
 
Det gav en Oscar (för bästa utländska film) och av mig blir det 4/5 (7/10) och plats 346 på den uppdaterade topplistan
 

femhundra filmtips

de 500 bästa filmerna genom tiderna och lite till (tips: om du vill gå igenom listan klicka på kategorin "topplistan" och ta dig från början till slut eller "den uppdaterade topplistan" för en aktuell lista)

RSS 2.0