(film i påsk)

Mitt filmtittande är inte lika frekvent som det en gång var, men jag har ändå kommit igång litegrann. Den senaste tiden har jag bl.a. sett de här:

the way back
 

-en välspelad och snyggt producerad roadmovie om flykten från Stalins läger, som trots starka personligheter och en riktigt bra grundstory bara blir en klart hyfsad film. Den berörde mig inte som jag trodde att den skulle göra.

Zombieland

-om the way back nästan höll för förväntningarna så var det platt fall för Zombieland, som jag tycker var rejält överskattad. Visst fanns det riktigt sköna inslag som när Bill Murray oväntat dyker upp utklädd till zombie, men på det stora hela var det varken tillräckligt roligt, spännande eller intressant.

det regnar köttbullar

- I dagarna gick den här gastronomiska berättelsen som också den var helt OK. Historien är väldigt klassisk med den oväntade, utanförhörande och småtöntiga hjälten som tar i lite för mycket och får storhetsvinne. Det brukar funka bra, men den här filmen har ingen egen touch eller spin som sticker ut tillräckligt mycket. Halvtråkig.

Vägen till Eldorado

I kampen mot Disney har även dreamworks provat sig på att göra klassiska historier. Ibland lyckas de bra som t.ex. med Prinsen av Egypten och förstås supersuccén Shrek (mer en konkurrent till Pixar). Här har de en riktigt bra grundhstoria med två män som ska hitta den gamla Inkastaden av rent guld och som när de finner sitt mål tas för gudar. Tyvärr förstörs hela filmen av en slarvig produktion, dåliga vuxenskämt och en hel del riktigt irriterande sexsyftningar. Särskilt irriterad blir jag när damen ovan masseras under stön.


Låt mig istället ge er några rekomendationer på bra filmer som går i påsk:


             

femhundra filmtips

de 500 bästa filmerna genom tiderna och lite till (tips: om du vill gå igenom listan klicka på kategorin "topplistan" och ta dig från början till slut eller "den uppdaterade topplistan" för en aktuell lista)

RSS 2.0