Blindbock på liv och död

Birdbox
 
 
Om du tittar på dem har du skrivit under din dödsdom. De mystiska varelserna? demonerna? kraften? dök plötsligt upp och mänskligheten började utrota sig själv. Men så länge man inte ser dem klarar man sig. En mamma har hört talas om en trygg plats och måste nu färdas i blindo mot ett osäkert mål...
 
Apokalyptiska och än mer postapokalyptiska filmer fångar mig allt som oftast, berör mig och gör mig lite deppig. Det här var inget undantag. Spännande, intressant och lite deppigt. Vad sker med människan i utsatta situationer? Vilka klarar sig? Vilka klarar moralen? Vilka sviker sina ideal?
 
Filmen har helt klart brister. En del logiska luckor. En del platta karaktärer, men tack vare Susanne Biers styrka, som är relationer, finns ett otroligt starkt samspel mellan mor och dotter och en mycket välspelad huvudkaraktär. Sandra Bullock är riktigt bra. Dessutom räddar man sig genom att inte gå i den klassiska fällan: att förstöra allt man byggt upp när man visar och förklarar och lämna oss tittare att fundera ut vissa bitar. En annan sak som jag uppskattar är att man låter hela filmen utspela sig i de små sammanhangen. Shyamalans misslyckade ”the happening” som påminner en del om den här, föll i båda fällorna. Därför är hans film ”Signs” otroligt mycket bättre. 
 
Klarar Bechdeltesten 
 
Efter mycket funderingar väljer jag tillslut att ge den en knapp, knapp 4/5 (7/10) och därmed plats 411 på den uppdaterade listan bland kategorierna 
Andreas Johansson
2019-05-11 @ 18:41:29

Får bli helgens filmtips, tackar för det!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

femhundra filmtips

de 500 bästa filmerna genom tiderna och lite till (tips: om du vill gå igenom listan klicka på kategorin "topplistan" och ta dig från början till slut eller "den uppdaterade topplistan" för en aktuell lista)

RSS 2.0