Svart och vitt. Mörker och ljus

Roma
 
 
 
 
 
 
I 70-talets Mexico arbetar Cleo hos en medelklassfamilj. Vi får följa med under det som troligen är deras mest händelserika år...
 
Nominerad till tio Oscars! Vinnare av tre! Alfonso Curaón har verkligen tagit Hollywood med storm och jag är ganska övertygad om att en ickeengelskspråkig film aldrig varit så mångnominerad. Riktigt så bra tycker jag kanske inte den är, men den lyckades tillslut fånga även mig. Jag säger tillslut för det här är en ganska lång film och en ganska långsam dito. Uppbyggnaden är väldigt vardaglig. Barnen bråkar och Cleo är lite nedtryckt, om än uppskattad, i sin roll som hårt arbetande tjänstekvinna. Fotot är fantastiskt och det svartvita formatet skapar både en upplevelse av gammal realism och fantasifull konst. Men ju längre tiden går desto mer intensivt och närgånget blir det. Det är mycket smärta, sorg och misär, men utan att spoila för mycket kan jag ändå säga att det finns ett ljus i tunneln där värme och kärlek existerar. 
 
Mycket duktiga skådespelare. Ett annorlunda och intressant perspektiv. Fantastiskt foto och hela scenografin är så genomtänkt. Långsam första halva. Intensiv särskilt mot slutet. 
 
Klarar Bechdeltesten 
 
4/5 (7/10) och plats 398 på den uppdaterade topplistan
 
Har också sett the Stanford prison experiment. En film som inte når tillnärmelsevis de höjder som Das Experiment, men som är intressant då den ligger närmre verkligheten och fokuserar mer på professor Lombardo och tanken med experimentet. Välspelad. Otäck och berörande. 
 
Stark 3/5 (6/10)
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

femhundra filmtips

de 500 bästa filmerna genom tiderna och lite till (tips: om du vill gå igenom listan klicka på kategorin "topplistan" och ta dig från början till slut eller "den uppdaterade topplistan" för en aktuell lista)

RSS 2.0