Trikolorens final

den röda filmen
 
 
 
En ung kvinna råkar köra på en hund. När hon försöker lämna tillbaka den skadade hunden möter hon en grinig och märklig äldre herre, vars fritidssysselsättning är att tjuvlyssna på sina grannars telefonsamtal. En märklig kombination av dispyt och vänskap inleds...
 
Det var typ 15 år sedan jag såg del 1 i Kieslowskis trikolor-trilogi. Jag vet inte varför det tagit så lång tid för mig att kolla in avslutningen. Den blå filmen var nämligen ett mästerverk och den vita en bra film. Den här håller också hög klass, även om den inte är i närheten av den blåa. Samtalen mellan karaktärerna är djupa och många filosofiska och etiska poänger levereras. Mot sluret binder man ihop de olika filmerna med stor konst. Det är både mystiskt, visuellt och enormt genomtänkt. Det är snyggt i sin enkelhet. Det bygger mest på dialog, men växlar stundtals upp och blir väldigt färgstark.
 
Jag tror att filmen vill säga något om att ta ansvar för sina handlingar, om ensamhet, om vänskap och om att göra rätt även när det bär en emot. 
 
Slutet är magnifikt. 
 
4/5 (7/10) och plats 399 på den uppdaterade topplistan
Daniel Löfgren
2018-10-29 @ 22:34:32
URL: http://femhundrafilmtips.blogg.se/

Känner starkt att Ewan McGregor borde varit med. Han får bli 41. Strax före Hillary Swank, Daniel Brühl mfl




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

femhundra filmtips

de 500 bästa filmerna genom tiderna och lite till (tips: om du vill gå igenom listan klicka på kategorin "topplistan" och ta dig från början till slut eller "den uppdaterade topplistan" för en aktuell lista)

RSS 2.0