Tystnad tagning
(Smultronstället, Fanny och Alexander, Persona, det sjunde inseglet mm mm)
James Cameron - Har bara regisserat 8 långfilmer, men bland dem finns de två som dragit in mest pengar någonsin. Han vet vad han gör
(Terminator 1 och 2, Aliens, the Abyss, Titanic, Avatar)
Alfred Hitchcock - skräck- och thrillermästaren har gjort så vansinnigt många filmer att det förstås blir av skiftande kvalitét, men det är i mångt och mycket han som skapat både den moderna skräck- och actiongenren.
(Psycho, Fåglarna, Studie i brott, I sista minuten, Rear Window mm)
Sydney Lumet - Har regisserat filmer mellan 1951-2007. Briljant på dialog och närvaro. Har sett lite för lite av honom
(12 angry men, Mordet på Orientexpressen, En satans eftermiddag)
Sofia Coppola - Har inte gjort så många långfilmer, men är modig och kreativ. En av de kvinnliga stjärnorna i en mansdominerad värld
(Virgin suicieds, Lost in Translation, Marie Antoinette)
Kathryn Bigelow - Lite ojämn, men en stor regissör är hon
(Point Break, the Hurtlocker, Zero Dark City)
Charlie Chaplin - Har gjort en massa flamsfilmer som mest går ut på att han ska snubbla, men har också gjort mästerverk både med och utan tal
(Diktatorn, City Lights, Modern Times, Guldfeber)
Krzysztof Kieslowski - Inte bara världens mest svårstavade förnamn utan konstfilmens nr 1? Svåra, stillsamma filmer med genomtänkta färger och krångliga tänkvärdheter. En del tycker det bara är konstigt, tråkigt, pretto. Jag tycker han är ojämn, men i sina bästa stunder genial.
(Frihet- den blå filmen, den vita filmen, den röda filmen, en liten film om konsten att döda, en liten film om kärlek)
Hayao Myazaki - En japansk animatör med en egen stil. Fantastiska berättelser och snygga miljöer.
(Spirited Away, Min granne Tororo, Eldflugornas grav, Prinsessan Mononoke, Det levande slottet)
Så. Dags för topplistan:
25. Ruben Östlund
Denna göteborgare är inte för alla. Han är konstnärlig, men driver också gärna med konsten. Han levererar budskap, men vill inte att allt tas på för stort allvar. Hans filmer är gjorda i dokumentär stil med en realism och naturlighet som man sällan ser. Det känns inte så mycket som skådisar utan som människor i vardagen. Det imponerar på mig. Många tycker det blir tråkigt, men jag njuter av långsamheten och realismen. Ett annat kännetecken är humorn som ofta fastnar i halsgropen eftersom det hänger ihop med så mycket ångest och skämskudde.
(De ofrivilliga, Turist, play, the Square)
24. Alejandro G Iñárritu
Genomtänkta filmer med sammanlänkade historier och fantastiska skådespelarinsatser
(Babel, 21 gram, Birdman, the Revenant)
23. Oliver Hierschbiegel
Genial på att porträttera ondskan
(Undergången, Das Experiment)
22. Roy Andersson
Gör inte film som alla andra. Man känner igen hans stil på den gråblåa tonen. De blekt sminkade och blekt agerande karaktärerna. Den konstnärliga scenografin. De starka och mörka temana och den underbara sjuka och torra humorn
(En kärlekshistoria, Sånger från andra våningen, en duva satt på en gren och funderade på tillvaron)
21. Joel och Ethan Cohen
Ja. De är två, men dessa bröder gör typ allt tillsammans och det finns därför ingen anledning att särskilja dem. De har en sorts westernton över sina filmer utan att göra western. Fantastisk dialog. Fantastiska karaktärer och ofta en liten moralisk underton mitt i allt våld
(Fargo, Burn after reading, Big Lebowski, No country for old men, Oh brother where art thou?)
20. Edgar Wright
Komedi är svårt och jag högaktar dem som verkligen kan få en att skratta. I sitt samarbete med Nick Frost och Simon Pegg skapar han bland de roligaste filmer som någonsin gjorts (endast Monty Python, Top Secret och Spinal Tap når samma höjder)
(Hot Fuzz, Shaun of the dead, the world’s end, Scott Pilmgrim vs the world)
19. Tomas Alfredsson
Ännu en briljant svensk. Hasse Alfredssons son kan göra humor, ångest, skräck, drama och thriller. Framöver kommer han att göra både Jönssonligan och Bröderna Lejonhjärta. Kommer bli intressant)
(Låt den rätte komma in, Torsk på Tallin, fyra nyanser av brunt, Bert - den siste oskulden, Tinker tailor soldier spy)
18. Tim Burton
Har även han en egen stil. Snirkliga, fantasifulla och mörka miljöer och framförallt vackra historier med skurkar man får sympati för
(Batman, Big Fish, Edward Scissorhands, Sleepy Hollow, Sweeney Todd, Kalle och chokladfabriken)
17. David Fincher
Coola, tuffa och politiska filmer
(Fight Club, Seven, Zodiac, Benjamin Button, the Game)
16. Quentin Tarantino
Bryter mot allt vad dramaturgisk kurva heter. Istället för att ha 60-70 scener som i en normal långfilm kör han ofta 8-10 långa scener som får gå hela vägen från att någon anländer tills den lämnar och med en späckad dialog däremellan. Hans styrka ligger i dialog, karaktärer och en tät spänningsuppbyggnad. Han balanserar på en tunn linje mellan humor och brutalt våld och bemästrar oftast den problematiken
(Pulp Fiction, Inglorious Basterds, Django Unchained, Reservoir Dogs, Kill Bill)
15. Jean-Pierre Jeunuet
Gör färgstarka och kärleksfulla kreationer
(Amelié, en långvarig förlovning, Alien resurection)
14. Tom Tykwer
Konstnärligt geni. Smarta och snygga filmer
(Prinsessan+krigaren, Lola rennt, Parfymen, Cloud Atlas)
13. Frank Darabont
Gör långa, fina och spännande filmer som verkligen berör
(Nyckeln till frihet, Den gröna milen, the Mist, the Majestic)
12. Lukas Moodysson
En av de bästa på att skildra Sverige, ungdomar, vänskap och de tunga, viktiga frågorna. Ger ett ganska osympatiskt intryck men gör sympatisk film
( Fucking Åmål, Tillsammans, Lilja 4ever, Mammut)
11. Steven Spielberg
Det går inte att tänka Hollywood utan att tänka Spielberg. Han är den störste. Allt är inte fantastiskt, men väldigt mycket är det
(Schindler’s list, Hook, E.T., Jurassic Park, Saving Private Ryan, Hajen, Raiders of the lost arc)
10. Thomas Vinterberg
En av grundarna till Dogmafilmen har också skapat ett mästerverk i den stilen. Har inte gjort så mycket, men bland hans alster finns några av de starkaste filmupplevelser jag haft, som ett knytnävsslag i magen
(Festen, Jakten, Kursk, Far from the madding crowd)
9. Stanley Kubrick
Jag undrar om det finns någon regissör som uppvisar större bredd? Mastodontfilm i historisk miljö, kostymdrama, Sci-Fi, krig, komedi mm Han bemästrade allt och alltid med en kreativ, konstnärlig touch
(2001 a space odyssey, a Clockwork orange, the Shining, Dr Strangelove, Spartacus, Full Metal Jacket)
8. Pete Docter
Har bara regisserat tre långfilmer, men vilka filmer!!!
(Inside Out, Upp, Monsters Inc)
7. Peter Jackson
Minst sagt ojämn och vissa filmer som King Kong och Braindead tycker jag verkligen inte om, men har man gjort världens mest genuina och fantastiska filmprojekt så är man en av de största och bästa
(the fellowship of the Ring, the Two Towers, Return of the King, Flickan från ovan, Svarta Änglar, Bad Taste)
6. Lars Von Trier
Rapporterna om honom som chef och man med makt är oroande och han ger ofta ett osympatiskt intryck, men som filmskapare är han genial. Många nya, modiga grepp och otroligt starka och fina budskap
(Dancer in the dark, Melancholia, Breaking the Waves, Dogville, Riket)
5. Susanne Bier
Troligen den i filmvärlden som är bäst på att skildra starka känslor och berörande relationsdraman. Använder sig mycket av naturbilder och extrem närbild på ögon
(Efter bröllopet, Älskar dig för evigt, Bröder, Hämnden, den eneste ene, livet är en schlager)
4. Wes Anderson
Har så många grepp som är hans signum. Slowmotionsekvenserna, scenografin, pastellfärgerna, kostymerna, de symmetriska bilderna, dialogen, djupet humorn
(the Grand Budapest Hotel, life Aquatic, the Royal Tennenbaums, Fanastic Mr Fox, Moonrise Kingdom, Isle of dogs)
3. Lee Unkrinch
De animerade barnfilmernas mästare. Disney då? tänker ni kanske? Men han regisserade faktiskt väldigt lite. Mestadels kortfilmer om Musse Pigg 1928-1929. Det är som producent han gjort sig stor. Men Lee är ett geni
(Coco, Hitta Nemo, Toy Story 2, Toy Story 3, Monsters Inc)
2. Denis Villeneuve
En relativt ny bekantskap för mig, men denna kanadensare har verkligen golvat mig. Vilket djup. Vilka teman! Vackert! Finurligt! Poetiskt! Läskigt! Mystiskt! Starkt! I slutändan är det alltid kärlek som binder ihop hans breda repetoar
(Arrival, Nawals hemlighet, Sicario, Enemy, Prisoners, Pylotechnic, Blade Runner 2049)
1. Christopher Nolan
Min absoluta favorit gör storslagna filmer med tunga trummor och häpnadsväckande berättelser. Det är starka teman och mycket mystik samt att han får ut det yttersta av varje skådespelare.
(Batman Begins, the Dark Knight, the Prestige, Inception, Interstellar, Memento, Dunkirk)