Galadags

 
 
 
 
Inatt var det så dags för Oscarsgala igen. Låt oss hoppas på en rolig kväll. Jimmie Kimmel brukar bjuda på mycket humor och räds inte att vara politisk. Trump kommer att få det hett om öronen och jag skulle både tro och hoppas att  en rejäl metoo-kampanj är att vänta. Starka tal kring bl.a. representation av olika grupper i filmbranschen (men också andra roliga och fina tal) hoppas jag också på. 
 
Allra mest hoppas jag att vi slipper misstag likt förra året då fel vinnare lästes upp i kategorin bästa film.  
 
Med tanke på det tycker jag ni kan läsa den här (http://varldenshistoria.se/kultur/film/oscarsgalan-de-storsta-skandalerna?utm_medium=email&utm_campaign=NB_HIS_SE_SON_uge9-(568173)&utm_content=&utm_source=varldenshistoria.se&email=FF7484BDCF39EBBBFAB5C1E7C25733567CEACF80&utm_term=film)sammanställningen av ”skandaler” och omsusade händelser i Oscarshistorien. 
 
När det gäller priserna är jag inte riktigt lika uppdaterad som de senaste åren. Jag har sett ungefär hälften av filmerna. Hittills tycker jag nog att animerade Coco tillsammans med Dunkirk är de bästa filmerna. Roligt vore förstås om Ruben Östlund kammade hem en svensk Oscar. 
 
Lite förhoppningar ändå:
 
Bästa kvinnliga huvudroll: Frances McDormand
Bästa manliga: Har inte sett tillräckligt många. Tror mycket på Daniel Day Lewis utan att ha sett filmen. 
Bästa film: Tror på the shape of water 
Bästa animerade: Coco (breadwinner känns intressant)
Bästa icke-engelskspråkiga: the Square (finns säkert flera starka utmanare där)
Bästa musik: the Shape of Water



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

femhundra filmtips

de 500 bästa filmerna genom tiderna och lite till (tips: om du vill gå igenom listan klicka på kategorin "topplistan" och ta dig från början till slut eller "den uppdaterade topplistan" för en aktuell lista)

RSS 2.0