Gentlemannen och rebellen

Borg
 
 
 
1980 spelar Björn Borg för sin historiska femte raka titel i Wimbeldon. På andra sidan nätet står den unga, hetlevrade, talangen John McEnroe. Pressen är enorm på dem båda. Matchen har haussats upp till bristningsgränsen och alla vill att den till synes lugna och väluppfostrade svensken ska besegra den bråkiga amerikanen. Men få vet vad som egentligen sker på insidan. Vad som egentligen står på spel...
 
En av förra årets mest uppmärksammade svenska filmer, nominerad till elva guldbaggar levererar utan att fälla mig totalt. Samtidigt kan jag inte se hur de kunnat göra det så mycket bättre. Fantastiskt foto, snyggt sammansatt, välcastat och dramaturgiskt strålande. Det är spännande, fast man vet hur det ska gå, och jag har aldrig sett tennis speglas så verklighetstroget på vita duken. Tyvärr är ändå historien lite för enkel och inte tillräckligt livsomstörtande för att generera ett mästerverk. Men det är bra. Riktigt välgjort sportdrama där Shia Leboef strålar allra mest som en arg men ändå sympatisk McEnroe. (Språkgeniet Tuva Novotny imponerar också.)
 
Min slutsats blir en stark 3/5 (6/10)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

femhundra filmtips

de 500 bästa filmerna genom tiderna och lite till (tips: om du vill gå igenom listan klicka på kategorin "topplistan" och ta dig från början till slut eller "den uppdaterade topplistan" för en aktuell lista)

RSS 2.0