Om att skylta med sina åsikter

three Billboards outside Ebbing, Missouri 
 
 
 
För 7 månader sedan våldtogs och mördades hennes dotter, men polisens arbete har stått still. I desperation hyr  Mildred tre stora reklamskyltar och pekar ut den omåttligt populäre samt cancersjuke polischefen som skyldig. Ytterligare sorg och mörker väntar den lilla staden...
 
Den mångfaldigt belönade och flerfaldigt Oscarsnominerade Martin McDonagh-produktionen har ett briljant anslag och suveräna skådespelare. Frances McDormand har tidigare knipit en statyett för sin klockrena prestation i Fargo och kan mycket väl uppnå samma resultat för denna liknande skapelse (men ganska olika roll). Dramaturgiskt är det något annorlunda (i stil med bröderna Coen) och filmen kan inte beskyllas för att vara förutsägbar. Några riktigt starka och berörande ögonblick samt delar med lyckad svart humor återfinns också, men för mig kommer aldrig det där totala lyftet. Jag hade behövt ett mer genialt slut eller några starkare tankeställare för att se detta som ett mästerverk. 
 
Brister finns det också. Vissa delar är för orealistiska. Vissa karaktärer håller inte måttet, framförallt exmaken och hans flickvän. 
 
Klarar Bechdeltesten
 
Filmen ligger precis mellan 3:a och 4:a för mig. Jag ger en mycket stark 3/5 (6/10) men det är 6,5/10 och därmed plats 458



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

femhundra filmtips

de 500 bästa filmerna genom tiderna och lite till (tips: om du vill gå igenom listan klicka på kategorin "topplistan" och ta dig från början till slut eller "den uppdaterade topplistan" för en aktuell lista)

RSS 2.0