Rörda av en ton

Skönheten & Odjuret
 
 
 
Den utstötta och bokälskande småstadsflickan Belle blir fånge hos ett odjur i ett förtrollat slott. Hon bor där mot sin vilja, men börjar sakta se något annat än ett ilsket odjur...
 
När jag var 11 år cyklade jag ner och besökte för första gången ensam bion. Filmen var mäktig och har alltid varit en av mina Disneyfavoriter. Det är svårt att bortse från den upplevelsen när jag ska bedöma denna remake. 
 
Låt mig börja med att säga att detta var en ursnygg film. Miljöerna är helt makalösa, kostym- och kulissarbetet är ren perfektion. Soundtracket är bra och skådespelarna är generellt både fint castade och skickligt agerande. Emma Watson är bedårande vacker, sjunger klockrent och levererar känslorna. 
 
Men...vad fyller den här filmen för funktion. Det är ju i stort sett exakt samma film som jag cyklade och såg för 26 år sedan. Man har lagt till några sånger och förändrar några scener, men oftast är inte bara repliker och sånger identiska utan även kameravinklar, klippning, regi...ja allt! Det blir lite meningslöst att göra exakt samma sak igen. När man har chansen och har lagt ner så mycket pengar kunde man väl fördjupat historien lite? Man kunde väl vågat göra det lite mörkare, lite djupare, lite annorlunda? Man kunde väl åtminstone tagit bort den segdragna "bli vår gäst"? 
 
Om man aldrig har sett originalet antar jag att detta blir riktigt bra. Det är ursnyggt och historien håller hög klass. Vissa lösningar är också lyckade, men en hel del är trista och försämringar. Det kommer många remakes framöver (Askungen o Djungelboken är ju redan gjorda) bl.a. den lilla sjöjungfrun och Lejonkungen och jag är skeptisk. 
 
Klarar Bechdeltesten 
 
För mig blir det ändå 3/5 (6/10), för trots min besvikelse vet jag ju att det är en ganska bra film. Den är mycket sevärd, men för mig tillförde den inget nytt. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

femhundra filmtips

de 500 bästa filmerna genom tiderna och lite till (tips: om du vill gå igenom listan klicka på kategorin "topplistan" och ta dig från början till slut eller "den uppdaterade topplistan" för en aktuell lista)

RSS 2.0