Liv och död i rymden

Life
 
 
 
Ett forskarteam tar emot prover från Mars. Prover som ska innehålla levande celler och förhoppningsvis öppna massor av nya möjligheter för mänskligheten. Kanske finns nya botemedel att utvinna. Men när gruppen väcker organismen förstår de snabbt att den inte vill dela utrymme med någon...
 
Jag har, som jag nämnt tidigare, svårt för skräckfilm. Det finns två skäl till det: De är ofta dåliga och jag blir alltid rädd. Life var dock en sådan där film som verkade vara lite bättre än genomsnittet och kanske inte så läskig. För luttrade skräckälskare tror jag också detta är en ganska snäll film. Jag tyckte den var läskig, men också hyfsat genomtänkt. Musiken lyfte. Fotot var bra och slutscenen, om än inte helt överraskande, var förträfflig. Karaktärerna var ganska endimensionella, men tre av dem hade iaf lite personlighet och spelades bra av Jake Gyllenhaal, Ariyon Bakare och svenska Rebecka Ferguson. Till det typiskt dåliga hör alla total irrationella val ett erfaret forskarteam gör i en stressad situation. Till det bra hör den snygga inledningen som, likt Interstellar och Gravity, känns som en hyllning till Stanley Kubrick. 
 
Filmen är regisserad av svenska Daniel Espinosa och jag tyckte den var sevärd. 
 
3/5 (6/10)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

femhundra filmtips

de 500 bästa filmerna genom tiderna och lite till (tips: om du vill gå igenom listan klicka på kategorin "topplistan" och ta dig från början till slut eller "den uppdaterade topplistan" för en aktuell lista)

RSS 2.0