Wow!

Warcraft
 
 
 
 
En portal till en annan värld öppnas plötsligt och det fredliga kungariket Azeroth invaderas av väldiga orcher, drivna av en kraftfull magi som konsumerar själar. För att möta dem krävs både kraft, mod och magi, men finns den kraften verkligen i Azeroth?
 
Jag har aldrig spelat world of warcraft och jag har sällan sett en bra film baserad på dataspel, så man kan lugnt påstå att mina förväntningar var lågt ställda. Jag kan också tänka mig att kunniga spelnördar kommer finna en hel del att klaga på. Men Wow!!! Vilken film!
 
Storymässigt är det ganska enkelt och det är en lång bit kvar tIll mästerverk som Lord of the rings (originalet till all fantasy), Game of thrones och Harry Potter, men miljöerna är fantastiska och karaktärspaletten enastående.
 
Jag fångades direkt och vill se minst två filmer till! Orcherna är väldigt annorlunda mot de känslolösa, djurliknande monster vi ser i Tolkiens värld. Här är det en intelligent varelse och det är inte självklart att vi ska heja på människorna. I centrum står kungens närmste man Lothar, som är en sån där närmast perfekt good guy med tufft förflutet, en mycket intressant varelse som heter Garona (hon är hälften orch och hälften människa) samt den underbara magistuderanden (har hoppat av utbildningen till Guardian) Llane som är osäker men full av gåvor. Allra bäst gjorda är nog ändå de onda krafterna. 
 
 
 
Coolt, snyggt, mäktigt, kraftfullt men också varmt!
 
4/5 (7/10) till detta härliga fantasyäventyr och plats 334 på den uppdaterade topplistan. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

femhundra filmtips

de 500 bästa filmerna genom tiderna och lite till (tips: om du vill gå igenom listan klicka på kategorin "topplistan" och ta dig från början till slut eller "den uppdaterade topplistan" för en aktuell lista)

RSS 2.0