Spiderhead

Enemy
 
 
 
Adam är en historielärare som lever ett ganska händelselöst liv tills den dag då han ser en film och upptäcker en exakt kopia av sig själv. Men vågar han söka upp sin dubbelgångare?
 
Den kanadensiske regissören Denis Villeneuve har slagit igenom rejält med filmer som "prisoners" och "Nawals hemlighet" och är en mästerlig filmmakare. Det här är dock verkligen inte för alla. Detta är en mörk historia i långsamt tempo där Jake Gyllenhaal på ett exemplariskt sätt spelar två roller. Filmen är fylld av symbolik och ledtrådar eftersom det är en sådan där film som egentligen handlar om något annat. Så om du vill se den här smarta, svarta thrillern var beredd på spindlar, märkliga detaljer och irrationellt beteende. Allt står inte rätt till. Vem är egentligen Anthony? Vad tänker egentligen Helen? Vart går nyckeln? Vad gör spindlarna där?
 
Jag bildade mig en teori genom filmen, vilken stämde till viss del. Sedan har jag fått läsa in mig på detaljerna och kolla lite igen. Detta var sannerligen ingen enkel film, inget som ger en direkttillfredsställelse, men när man får ihop allt är det ganska genialt trots allt. Riktigt välgjort och helt skruvat!
 
En knapp 4/5 (7/10) och plats 375 på den uppdaterade topplistan



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

femhundra filmtips

de 500 bästa filmerna genom tiderna och lite till (tips: om du vill gå igenom listan klicka på kategorin "topplistan" och ta dig från början till slut eller "den uppdaterade topplistan" för en aktuell lista)

RSS 2.0