You love me, you really love me

 
 
Så var det dags för Oscarsgala igen, den 88:e närmare bestämt. Det brukar bli en underhållande tillställning och jag älskar de flesta program som hyllar film. Oscarsgalan är egentligen Hollywoods egen gala, men har fått status som hela världens dito, vilket gör att den ibland lite oförtjänt anklagas för att mest hylla amerikansk film. Vi hyllar mest svenskt på Guldbaggegalan. Dessutom är det faktiskt ganska vanligt med nominerade filmer från andra länder, inte bara i kategorin "bästa utländska film" utan i alla kategorier. I år är det ganska många. 
 
Det finns en del spännande filmer i år, men på det stora hela tycker jag 2014 var ett betydligt bättre filmår än 2015.
 
På min lista bland de 300 bästa genom tiderna återfinns just nu endast 3 från 2015 medan alla dessa från 2014 har placerat sig:
 
297 Timbuktu, 279 Wild Tales, 275 Still Alice, 255 Guardians of the galaxy, 235 En labyrint av lögner, 234 Två dagar en natt, 157 Turist, 138 Wish I was here, 117 Interstellar, 114 Mandarinodlaren, 108 the Grand Budapest Hotel, 103 the imitation game
 
Dessutom hamnade Birdman, En duva satt på en gren..., Camp X-Ray, the theory of everything och Whiplash strax utanför topp-300. 
 
Ett riktigt bra filmår. Jag har ju inte sett allt bra från 2015 än (tex inte alla utländska nominerade), men det känns inte nära. 
 
Bäst 2015 tycker jag var: "inside out", en animerad film som inte kan ta hem de stora priserna, näst bäst "Room" och trea för mig är "Star Wars VII".
 
 
Förutom priserna är det intressant att se om det blir några oförglömliga tal likt Sally Fields ovan (rubriken) från 1984 eller John Legends magiska upprop för svartas situation i USA ifjol. Min favorit genom tiderna är när Roberto Benigni vann 1998, sprang på stolsryggarna fram och förklarade att han ville älska med alla i salen. 
 
Årets största diskussion är annars att inga svarta skådespelare är nominerade, vilket bl.a. lett till att Will Smith bojkottar tillställningen. Jag tycker det är märkligt med en sådan enorm vit dominans, men det beror knappast på Oscarsjuryn (trots att det förstås domineras av vita) utan på att det fortfarande produceras otroligt få filmer med svarta i huvudrollerna. Men visst borde "Beasts of no nation" och Idris Elba varit nominerade i årets gala?
 
Till själva galan: 
 

Nominerade till Bästa film:

 

"The Big Short"

"Bridge of Spies"

"Brooklyn"

"Mad Max: Fury Road"

"The Martian"

"The Revenant"

"Room"

"Spotlight"

 

Jag har sett alla filmerna, men tycker nog bara att hälften är värda sin nominering. Inside out, Star Wars, Ex Machina och Beasts of no nation slår ut de flesta filmerna ovan. Om the Revenant eller Spotlight vinner känns det OK, men klart bäst är Room. 

 

 

Nominerade till Bästa manliga huvudroll:

 

Bryan Cranston för sin roll i "Trumbo"

Matt Damon för "The Martian"

Leonardo DiCaprio för sin roll i "The Revenant"

Michael Fassbender, för sin roll i "Steve Jobs"

Eddie Redmayne för "The Danish Girl"

 

Jag har inte sett Steve Jobs och är inte sugen heller, trots att jag gillar Michael Fassbender. Trumbo har jag inte heller sett. Det känns som att det är dags för Leonardo Di Caprio i år. Han är min vinnare. 

 

Nominerade till Bästa kvinnliga huvudroll:

 

Cate Blanchett för sin roll i "Carol"

Brie Larson för "Room"

Jennifer Lawrence för sin prestation i "Joy"

Charlotte Rampling för "45 Years"

Saoirse Ronan för sin roll i "Brooklyn"

 

Jag har inte sett Joy än och ska nog se den. Jag gillar Lawrence. Men annars är detta en tuff kategori där alla gjort bra ifrån sig. Cate Blanchett är en personlig favorit, Brie Larsson är fantastisk i Room, men allra roligast vore det om Charlotte Rampling vann för minimalistiska 45 years. 

 

Nominerade till Bästa manliga biroll:

 

Christian Bale för "The Big Short"

Tom Hardy för "The Revenant"

Mark Ruffalo för "Spotlight"

Mark Rylance för sin roll i "Bridge of Spies"

Sylvester Stallone för sin prestation i "Creed"

 

Flera bra insatser, men Tom Hardy är bäst. 

 

Nominerade till Bästa kvinnliga biroll:

 

Jennifer Jason Leigh för "The Hateful Eight"

Rooney Mara för sin roll i "Carol"

Rachel McAdams för "Spotlight"

Alicia Vikander för "The Danish Girl"

Kate Winslet för sin roll i "Steve Jobs"

 

Kate Winslet är min bästa skådis, men har som sagt inte sett hennes film. Här tycker jag konkurrensen är lite svagare så Alicia Vikander skulle kunna skriva historia med en svensk skådisstatyett, något endast Ingrid Bergman lyckats med. Alicia är bra, men Rooney Mara utmanar med en suverän insats. 

 

Nominerade till Bästa regi:

 

"The Big Short"

"Mad Max: Fury Road"

"The Revenant"

"Room"

"Spotlight"

 

Timingen imponerar i Spotlight, men både Room och the Revenant har bättre upplägg. 

 

Nominerade till Bästa manus:

 

"Bridge of Spies"

"Ex Machina"

"Inside Out"

"Spotlight"

"Straight Outta Compton"

 

En kamp mellan Ex Machina, vars stegrande spänning och mäktiga final imponerar, och den unika inside out.

 

Nominerade till Bästa manus (efter förlaga):

 

"The Big Short"

"Brooklyn"

"Carol"

"The Martian"

"Room"

 

Solklar seger för Room!

 

Bästa icke-engelskspråkiga film:

 

A War (Danmark)

Embrace of the Serpent (Colombia)

Mustang (Frankrike)

Son of Saul (Ungern)

Theeb (Jordanien)

 

Har tyvärr inte sett någon. Dessa filmer har oftast premiär senare i Sverige om de alls går upp på bio. Tror mycket på förhandsfavoriten Son of Saul.

 

Bästa animerade film:

 

Anomalisa

Boy and the World

Inside Out

Shaun the Sheep Movie

When Marnie Was There

 

Har bara sett två och tror att det finns vackra utmanare här, men Inside out måste vinna!!!

 

Bästa filmmusik:

 

Thomas Newman – Bridge of Spies

Carter Burwell – Carol

Jóhann Jóhannsson – Sicario

John Williams – Star Wars: The Force Awakens

Ennio Morricone – The Hateful Eight

 

Här saknar jag flera filmer, men bland dessa är min vinnare Ennio Morricone. När det gäller bästa sång har jag inte hört någon så jag skippar den kategorin.

 

Bästa foto:

 

Carol

Mad Max: Fury Road

Sicario

The Hateful Eight

The Revenant

 

Flera filmer med väldigt fint foto. The Revenant är bäst!

 

Bästa scenografi:

 

Bridge of Spies

Mad Max: Fury Road

The Danish Girl

The Martian

The Revenant

 

Mad Max stocker ut här med den mest originella scenografin. 

 

Bästa ljud:

 

Bridge of Spies

Mad Max: Fury Road

The Martian

The Revenant

Star Wars: The Force Awakens

 

Star Wars!

 

 

Bästa ljudredigering:

 

Mad Max: Fury Road

The Martian

The Revenant

Sicario

Star Wars: The Force Awakens

 

Ja Star Wars!

 

Bästa klippning:

 

The Big Short

Mad Max: Fury Road

The Revenant

Spotlight

Star Wars: The Force Awakens

 

The Revenant eller Star Wars.

 

Bästa specialeffekter:

 

Ex Machina

Mad Max: Fury Road

The Martian

The Revenant

Star Wars: The Force Awakens

 

Ex Machina är fantastisk, t.o.m. bättre än Star Wars.

 

Bästa kostym:

 

Carol

Cinderella

Mad Max: Fury Road

The Danish Girl

The Revenant

 

Mad Max är min vinnare här!

 

Bästa smink:

 

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

Mad Max: Fury Road

The Revenant

 

Otroligt oväntat med en svensk nominering i denna kategori som av någon anledning bara har tre nominerade. Tror dock Mad Max tar hem det.

 

 

Kortfilmer och dokumentärer uttalar jag mig inte om. 

Daniel Löfgren
2016-02-29 @ 07:18:25
URL: http://femhundrafilmtips.blogg.se/

Ja. Det mesta blev som jag tippade/önskade, men en del överraskningar blev det också:

Mad Max fick hela 6 Oscars, en fantastisk film tekniskt och scenografiskt men tycker att Star Wars kunde fått nån där.

Spotlight tog hem både manus och bästa film. Väl värt men att Room bara fick ett pris var snålt även om det var roligt att Brie Larsson kammade hem den.

The Revenant tog hem fina priser, välförtjänt för bästa foto och regi.

Roligast var förstås skådispriserna; att Leonardo äntligen fick en Oscar och att en svensk skådis äntligen vann igen. Alicia Vikander är den första sedan Ingrid Bergman!!! (Dessutom mycket roligt att indiefilmen Ex Machina slog alla storfilmer och tog hem bästa specialeffekter)

Robodan
2016-02-29 @ 08:17:29

9 rätt 6 fel och 4 helgarderingar där jag fick med vinnaren

Andreas Johansson
2016-03-04 @ 23:20:04

Jävla skit gala! Ska bojkotta Oscarsgalan när inte fantastiska Star Wars får en enda Oscar! :P

Svar: :-)
Robodan




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

femhundra filmtips

de 500 bästa filmerna genom tiderna och lite till (tips: om du vill gå igenom listan klicka på kategorin "topplistan" och ta dig från början till slut eller "den uppdaterade topplistan" för en aktuell lista)

RSS 2.0