Tidernas ösigaste roadmovie

Mad Max - Fury Road
 
 
 
 
I en postapokalyptiskt värld, full av sand och tom på grönska, styr olika krigsherrar i ett annars laglöst land. Max låter sig dock inte styras utan strövar fritt, utan hopp och glädje och ständigt plågad av minnen. En dag fångas han dock in av någon sorts uppgödda krigsbarn och det tvingar honom till att kanske välja sida en sista gång...
 
En mäktig roadmovie, sprängfylld av action till bristningsgränsen. Jag är inget stort fan av bilar och motorer och antar att många rankar den högre pga alla snygga monstertrucksliknande riggar. Men jag imponeras av hantverket. Varje scen är otroligt välregisserad, karaktärerna är häftiga och miljöerna storslagna. Ljus och vinklar är mycket bra, men det är nog framförallt ljudarbetet som skulle kunna generera en Oscar framledes. Tempot är högt och det är egentligen minimalt med handling. Vi får veta väldigt lite men karaktärerna har ändå visst djup. Det är ändå spännande och intressant att följa. Dessutom känns det fräscht med en stark kvinnlig actionhjälte i Charlize Theron.
 
Filmen har 8,5 på imdb, men så bra är det inte. För mig blir det lite för mycket ibland. Jag vet t.ex. inte riktigt om jag ska hata eller bara skratta åt det faktum att attackerarna har med sig en snubbe som spelar elgitarr på ett flak konstant. 
 
Klarar Bechdeltesten
 
Det blir en riktigt stark 3/5 och plats 388 på den uppdaterade topplistan



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

femhundra filmtips

de 500 bästa filmerna genom tiderna och lite till (tips: om du vill gå igenom listan klicka på kategorin "topplistan" och ta dig från början till slut eller "den uppdaterade topplistan" för en aktuell lista)

RSS 2.0