i rymden finns känslor

Ni har väl inte missat min nya kategori? Till höger här finns "den uppdaterade filmlistan", vilket innebär att t.ex. nedanstående film nu har tagit sig in på plats 401.
 
Gravity
 
När jag drömmer mardrömmar handlar det ofta om att jag svävar högt upp och inte har kontroll, att jag får en enda chans att grabba tag i någonting annars flyger jag iväg för evigt. Befinner man sig ute på rymdpromenad vid en rymdstation så kan detta bli verklighet. Det här är en otroligt snygg film och en film med en förmåga att fånga in mig från första stund. Det är tätt och spännande, det är nära, men ändå så sjukt långt borta. Det känns äkta och det känns omöjligt på samma gång. Jag gillar att filmen är långsam, trots att den är fylld av stress och action och jag gillar verkligen att den lyckas förmedla känslan.
 
För mig hade det blivit ännu bättre med lite okända skådisar. Jag gillar både Bullock och Clooney, men de känns som Bullock och Clooney och inte som astronauter. Replikskiftena är också stela stundtals, men på totalen en riktigt bra film. Kanske inte värd 7 Oscars, men mycket sevärt.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

femhundra filmtips

de 500 bästa filmerna genom tiderna och lite till (tips: om du vill gå igenom listan klicka på kategorin "topplistan" och ta dig från början till slut eller "den uppdaterade topplistan" för en aktuell lista)

RSS 2.0