(Less is more)
Moonrise Kingdom
Wes Anderson är en lika delar tokig och mästerlig regissör som man gillar eller avskyr. Jag tycker mycket om hans tidigare alster, framförallt "Life aquatic" och "the Royal Tennenbaums" där han blandar absurda miljöer och karaktärer med djup och symbolik. Ljussättningen är kanske hans signum och tillsammans med sminkningen ger det karaktärer och miljöer som är bleka och färgstarka på samma gång. Det ligger en skön känsla och ett magisk 60-talsljus över även denna film, men den har tyvärr en något svagare berättelse än de två ovan nämnda mästerverken. Karaktärerna är sköna och miljöerna är fantastiska (särskilt Scoutmiljön). Symboliken är även den slående med två utstötta älskande mitt i en storm och de ständiga referenserna till Noas ark är briljanta. Bruce Willis tycker jag är lite blek även i sin karaktär även om alla telefonscener är superbt underhållande. Edward Norton är, tillsammans med de båda barnen, istället den stora behållningen. Han är underbar som Scoutledaren på Camp Ivanhoe. Slutsatsen blir att det är en mycket snygg och skön film som jag rekommenderar, men vill ni se Andersons riktiga mästerverk är det de ovanstående produktioner som gäller. Filmens topp är ändå Bob Balaban vars insats som den härligt malplacerade berättaren är underbar.
Ett tungt drama i 2.40 där hela historien utspelar sig på ett scengolv utan särskilt mycket rekvisita mer än lite ljudeffekter och en berättarröst? Tror ni på det? Ja, det funkar faktiskt. Trots att hunden bara är en markering där det står "dog" och de centrala krusbärsbuskarna bara är vita streck. Som alla filmer av Von Trier är det mörkt och tungt och med en utsatt kvinna i huvudrollen. Nicole Kidman ska ha fått ett brev av Björk innan inspelningen med en uppmaning om att dra sig ur innan det var för sent. Von Trier har rykte om sig att vara en demonregissör, men liksom med Björk verkar hans metoder ge fantastisk frukt då Kidman gör en av sina bästa roller någonsin.