(kolla in den uppdaterade topplistan)

Min rubrik "den uppdaterade topplistan" är under ständig bearbetning och mycket har förändrats sedan jag för första gången presenterade mina 500 bästa filmer. Dock har det förändrats mindre ju högre upp man kommer på listan förstås.
 
Nu har jag börjat förbättra den ännu mer. Det är ju bara en rak lista med namn (alla filmer har dock en recension någonstans på bloggen), men nu har jag även lagt till land och årtal. Det blir nämligen väldigt kul när man ser vissa mönster. Jag gillar helt klart brittisk, dansk och tysk film, men det är ändå ingen tvekan om att USA tokdominerar listan och att Sverige ändå har rätt många bra filmer genom åren. Jag vill väldigt gärna vidga mitt filmtittande och se fler filmer från andra delar av världen, men hittills har t,ex. de koreanska filmer ja sett varit lite av en besvikelse.
 
Det är ett evighetsjobb att fixa detta så jag har bara hunnit med topp-100 ännu, men ett annat tydligt mönster kan man se. Jag tycker att de bästa filmerna gjordes precis kring millenniumskiftet. Frågan är om min egen ålder har påverkat mig (jag var i 20-årsåldern då) eller om det verkligen är så att de bästa filmerna gjordes då? Jag har iaf de flesta av mina favoritfilmer mellan 1998-2003, sedan finns det ett ganska stort gäng i mitten på 90-talet. 80-talet verkar inte tilltala mig så mycket, däremot är 70-talet bra. Äldsta filmen på listan är från 1921 och det finns filmer från i år också.
 
Jag kan tydligt plocka ut de tre bästa filmåren någonsin (tätt följda av 2003, 2000 och 1998):
 
2001 (fellowship of the ring, Amelie, das Experiment, a Beautiful mind, no man's land, Moulin Rouge, Monsters inc)
 

 
1999 (green mile, sjätte sinnet, fight club, Matrix, Magnolia, torsk på Tallin, Arlington Road, American Beauty)  
 
1993 (Schindler's list, Shadowlands, a perfect World, Gilbert Grape, Braveheart, Sunes Sommar, Jurassic Park)
 
 
  



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

femhundra filmtips

de 500 bästa filmerna genom tiderna och lite till (tips: om du vill gå igenom listan klicka på kategorin "topplistan" och ta dig från början till slut eller "den uppdaterade topplistan" för en aktuell lista)

RSS 2.0