the great war

Ett outtömligt ämne, som aldrig verkar upphöra att fascinera, är andra världskriget. Det finns så många vinklar, så många historier att berätta och aldrig har väl världen varit så i handen på ondskan som då. I dagarna har jag sett två filmer på ämnet: en lite äldre och en helt ny.
 
boktjuven
Lisesels mamma tvingas lämna bort henne och hennes bror pga sina politiska åsikter och brodern dör gtragiskt under transporten. Liesel hamnar på himmelsgatan i en lantlig tysk idyll hos en surtant och en mysfarbror. Livet är inte lätt för Liesel, men via ordets makt kan hon fly undan fasorna och finna sig själv. Hon stjäl böcker och delar ordet med andra, t.ex. juden Max som finns gömd i familjens källare...
 
En väldigt vacker film med många poetiska höjdpunkter (ett fantastiskt bildspråk och många metaforer), bra musik och välgjorda miljöer. Huvudstoryn är stark och jag blir berörd på slutet, men något saknas. Svårigheten med att omvandla bokepos till film är ofta att man måste snabbspola passager och att karaktärernas djup inte går att fånga på samma sätt. Dessa brister märks tydligt i Boktjuven och dessutom tycker jag att de slarvar en hel del med de starkaste ögonblicken. Spänningen är exempelvis oftast obefintlig trots många möjligheter. Sedan har filmen ett irriterande grepp där man har valt att låta skådespelarna prata engelska med tysk brytning. Antingen kör man på tyska eller engelska. Låtsastyskan lägger ett löjes skimmer över hela filmen och det känns aldrig riktigt som att skådespelarna kan spela ut. Det här är verkligen en bra film, trots min kritik, men den kunde varit ännu mycket bättre.
 
Sophie Scholl
 

Vi kastas in i historien om de tyska syskonen Scholl som ledde en tysk motståndsrörelse, vilken gick under namnet "vita rosen", mitt brinnande världskrig. Vi får ingen uppbyggnad utan det är de sista dagarna i Sophie Scholls liv vi får följa. Detta brukar vara svårt och här är det dessutom en väldigt enkel historia med ickevåldsaktioner, fängelse och rättegång. Men det blir otroligt starkt, otroligt vackert och otroligt medryckande. Vilka förebilder! Vilken sorglig historia. Se denna!
Andreas Johansson
2014-04-19 @ 02:30:07

Tack för filmtipset "Sophie Scholl - Die letzten tage". Håller med, på något sätt medryckande, fångar upp en och allt är bra gjort. Bästa delarna i min smak är dialogerna mellan Sophie Scholl och Robert Mohr när hon förklarar sin syn på saken samt rättegången.

Svar: Ja, det är häftigt med film som bygger på bra dialog. vanligare förr än nu
Robodan

Andreas Johansson
2014-05-02 @ 12:47:00

Jag vill tipsa om The railway man från 2013, överraskade rejält, spana in den. Samt The sunset limited från 2011. Vet inte vilken av dessa jag tipsar mest om då båda är sjukt bra. Den sistnämnda är med Tommy Lee Jones och Morgan Freeman. Allt utspelar sig i ett enda rum med två människor, långtråkigt? Nej det funkar riktigt bra pga dialogerna. Spana in dessa två!

Svar: the sunset limited har jag sett. riktigt bra, riktigt tung. jag mådde dåligt efteråt.
Robodan




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

femhundra filmtips

de 500 bästa filmerna genom tiderna och lite till (tips: om du vill gå igenom listan klicka på kategorin "topplistan" och ta dig från början till slut eller "den uppdaterade topplistan" för en aktuell lista)

RSS 2.0