(en blandning mellan Zorro och Phantom)

Jag har kommit igång med mitt filmtittande igen och äntligen har jag då börjat se lite film som mina elever rekomenderat mig i oändlighet. här är två av dem:
 
V för Vendetta
 
 
En otroligt snygg produktion sköljer över en och älskar man, som jag, postapocalyptiska filmer och mystiska hjältar passar denna som handen i handsken. Vi befinner oss i vår tid, men USA har förklarat krig mot Islam och världen har raserats. Islam och homosexualitet har förbjudits i ett sätt att skapa ordning i en värld som också drabbats av diverse svåra epedimier. I England har en fascistisk diktator valts och världen är en kontrollerad plats full av arresteringar och förbudslistor. Ur dimman stiger hjälten V fram. Han framför gärna prosa, slåss med knivar och framträder endast iklädd mask. Symboliken i filmen är briljant och historien rullas upp likt en klassisk pusseldeckare. Det är en historia vi sett förut om maskerna vi bär, om kampen för frihet, om att finna sitt eget monster. Men det är riktigt bra!
 
Tron - legacy
Denna är inte alls i samma klass. Det blir tämligen krystat då och då, men jag gillar det. Mycket snyggt, ett skönt soundtrack och en klassisk hjältehistoria. Jag är ingen TV-spelsfanatiker och inser att jag därför kan ha missat att filmen antingen är genialisk eller usel. För mig var den klart sevärd, men inte mer.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

femhundra filmtips

de 500 bästa filmerna genom tiderna och lite till (tips: om du vill gå igenom listan klicka på kategorin "topplistan" och ta dig från början till slut eller "den uppdaterade topplistan" för en aktuell lista)

RSS 2.0