(You have all the weapons)

Jag är inget fan av Zack Snyder. Det mesta han ligger bakom är filmer som jag tycker är fula, historielösa och fulla av riktigt töntig action. Jag har ofta hört att "Sucker Punch" är hans sämsta och eftersom jag redan var skeptisk och dessutom fick veta av filmtipset.se att jag skulle ge filmen en etta har jag inte velat se den. Men så lyckades några av mina studenter övertyga mig om att det var en speciell film, så jag såg den...
 
Sucker Punch
 
 
En kvinna dör i sin säng med två otröstliga döttrar vid gaveln. I slow motion och till rockiga toner blir vi varse att det är en rik kvinna och hon har till den elake faderns besvikelse testamenterat allt till sina barn, en otäck jakt och maktkamp tar sin början.
 
Filmens första scen är oerhört välgjord och känns nästan som en musikvideo, en känsla som man förväntar sig ska vara bara en inledning och sedan avta, men filmen stannar i den känslan rakt igenom. Jag har sett att produktionen får kritik för just detta, att det är så mycket slow motion och att det är som en musikvideo mer än en film. men jag ser liksom inte problemet. Jag tycker det är ett jättehärligt grepp. Musiken, med underbara Björk i spetsen, känns till en början malplacerad. Miljön är typ 30-tal, men låtarna är moderna och rockiga, men genom filmen blir det en klockren kombination. Filmen ska vara en märklig röra av intryck eftersom den pågår inne i en av döttrarnas huvud. När livet blir som tuffast går protagonisten in i en fantasivärld och det blir lager på lager. Eftersom det är en fantasi passar Snyder på att använda alla actiongenrer som finns och det är storslaget och snyggt. Ibland blir det lite för mycket, särskilt i en Sagan om Ringen-sekvens, men mestadels är det riktigt snyggt. Alla scener är genomtänkta och dessutom är det väldigt snygga aktörer.
 
Inte på något sätt ett mästerverk, men en riktigt skön upplevelse,
Andreas Johansson
2013-12-22 @ 00:46:21

Kul att du gillade den, trodde du skulle såga den vid fotknölarna först. Jag har sett den 3-4 gånger, tycker den är riktigt härligt gjord.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

femhundra filmtips

de 500 bästa filmerna genom tiderna och lite till (tips: om du vill gå igenom listan klicka på kategorin "topplistan" och ta dig från början till slut eller "den uppdaterade topplistan" för en aktuell lista)

RSS 2.0