5 - allt annat än en mellanfilm

Two Towers





Många talar om detta som en mellanfilm. Vi har inte uppbyggnaden och vi har inte finalen och det är väldigt långa krigsscener, men för mig är detta helt underbart. Jag älskar att vara mitt uppe i historien. Jag skulle kunna titta på Frodo och Sam klättrande på klippor i flera timmar (detta var också det som filmades allra mest under produktionen). Men framförallt så finns ju några av de allra bästa stunderna i mitt filmliv med. Gollum är nog tidernas mest imponerande karaktärsskapelse (förutom människan möjligen) och förutom alla digitala prestationer är Andy Serkis helt otrolig i sin roll. Vi har också Edoras, detta autentiska scenbygge som är så otroligt vackert och detaljrikt och tillsammans med musiken är det min favoritmiljö i filmerna. Slaget vid Helms klyfta är också ett bättre slag än de som förekommer i sista delen.


 

 




Det här är den snyggaste delen och också den film som verkligen visar på hur Frodo (fantastiska Elijah Wood) mer och mer tyngs ner av ringens börda.


 

 

femhundra filmtips

de 500 bästa filmerna genom tiderna och lite till (tips: om du vill gå igenom listan klicka på kategorin "topplistan" och ta dig från början till slut eller "den uppdaterade topplistan" för en aktuell lista)

RSS 2.0