2 - en film om att vara 100% osjälvisk

dancer in the dark



 
 



Filmduken är helt vit i 5 minuter och vacker brassmusik spelas. Jag förstår att jag ser på något annorlunda...

Ibland blir man helt knockad av en film. Den här upplevelsen grep tag i mig från första stund, kramade musten ur mig och lämnade mig chockad och gråtande. Jag har aldrig någonsin haft en sådan filmupplevelse som den där dagen på filmklubben i Gislaved för ett tiotal år sedan. Björk har inte gjort så många roller i sitt liv, men visar här att hon är en av världens absolut bästa skådespelare. Det var ingen lätt process. Björk och Von Trier bråkade genom hela produktionen och Björk levde sig in så mycket i sin roll att hon själv fick ångest. Vid ett tillfälle lämnade hon inspelningsplatsen och ingen visste var hon var på flera dagar, så produktionen fick helt enkelt ta paus. 

Filmen är inspelad i Trollhättan och regisserad av en man som aldrig varit i USA, ändå tycker jag att den skapar känslan av en liten idyllisk amerikansk småstad på 60-talet. Själva historien kretsar kring tjeckiskan Selma, som utvandrat till Amerika tillsammans med sin son. Hon arbetar på en plåtfabrik och sliter hårt för att få ihop pengar till en ögonoperation för sin son. Selma håller nämligen på att bli blind och hennes son har samma sjukdom. Förutom detta scenario så får vi uppleva Selmas fascination för musikaler. Hennes dröm vore att leva i en musikal och därför drömmer hon sig bort ibland i vad som blir till ganska oväntade musikalinslag.

Jag är ganska säker på att denna film är den enda ångestladdade dogma-musikalen i världen och det är kanske inte en genre som skulle sälja i framtiden heller, men här har ni världens näst bästa film genom tiderna.

Tycker man inte om Björk och hennes musik drar det utan tvekan ner filmupplevelsen, men historien är så vansinnigt stark att man får en otrolig stund ändå. Själv älskar jag musiken och tycker att Björk gjort tidernas bästa soundtrack.

femhundra filmtips

de 500 bästa filmerna genom tiderna och lite till (tips: om du vill gå igenom listan klicka på kategorin "topplistan" och ta dig från början till slut eller "den uppdaterade topplistan" för en aktuell lista)

RSS 2.0