53 - den inte fullt så bortglömda storfilmen

Braveheart




När det gäller den här klassikern kan jag tänka mig att mina läsare är ganska splittrade. En del kommer tycka att detta är en film som inte borde vara med på listan överhuvudtaget, medan andra anser den vara värdig topp-10. Jag tycker verkligen om den här, till stora delar historiskt felaktiga, skildringen av den skottska frihetskämpen William Wallace:s liv.  Det blir makalöst blodigt och våldsamt när Mel Gibson tar sig an historien och däri ligger väl filmens brist, för i övrigt är detta ett otroligt väluppbyggt, starkt och välspelat drama. Dramaturgiskt är det ett mästerverk med mästerliga krigslister, oväntade vändningar, snygga klipp, undersköna miljöer och känslomässiga toppar. Med hjälp av den ohyggligt vackra musiken blir alla scener som kretsar kring den lilla tisteln tårögda höjdpunkter, även om filmens starkaste ögonblick för mig är när Robert De Bruce avslöjas ute på slagfältet. Snyggast är ändå alla smutsiga och passionerade skottar!  

femhundra filmtips

de 500 bästa filmerna genom tiderna och lite till (tips: om du vill gå igenom listan klicka på kategorin "topplistan" och ta dig från början till slut eller "den uppdaterade topplistan" för en aktuell lista)

RSS 2.0